Wat is linkbuilding?

Geplaatst op 06-12-2021

Veel webmasters en online marketeers zoeken naar een manier om de website die zij gebruiken zo goed mogelijk te positioneren. Optimalisatie is dan ook aan de orde van de dag. SEO bestaat uit interne en externe activiteiten waarbij gebruikersgemak en zoekmachine vriendelijkheid van doorslaggevend belang zijn om een hoge positie in de zoekresultaten te garanderen. Dit soort ‘organische’ zichtbaarheid is waar veel websites zich op richten. Het is namelijk gemakkelijk en interessant om een passieve stroom aan bezoekers naar de website toe te dirigeren.

Zoekmachines moeten een keuze maken in de waardering van verschillende websites die antwoord geven op de zoekvraag van de bezoeker. Dit doet de zoekmachine door verschillende zaken te bestuderen. In eerste instantie zijn keywords belangrijk, daarna komt de zichtbaarheid van de website. Deze zichtbaarheid start door directe of indirecte aanmelding bij zoekmachines. Indirecte aanmelding vindt plaats waar backlinks worden geplaatst op websites of in article directories. Deze backlinks worden gevonden door de crawlers van de zoekmachines, welke het artikel opnemen in de zoekresultaten. Door meerdere backlinks naar een website te bouwen komen de crawlers vaker langs. Hoe hoger de geloofwaardigheid van het platform waarop de backlinks staan, en hoe minder ‘linkjuice’ er weglekt naar andere paginas, hoe beter.

Linkbuilding is dus eigenlijk een verkiezing waarbij de meeste stemmen van gekwalificeerde profielen de strijd winnen. Vanzelfsprekend kan eigenlijk iedereen elkaar verslaan. Linkbuilding is daarbij een combinatie van diversiteit en hoeveelheid backlinks waarbij de partijen met de langste adem de wedstrijd vaak winnen.

Zoekmachines willen voorkomen dat websites met lage kwaliteit een hogere positie in de zoekresultaten krijgen. Dat zorgt er namelijk voor dat de zoekmachine aan terrein wint en dat is niet de bedoeling. Daarom verandert het algoritme constant en wordt met grote regelmaar een check gedaan of websites nog steeds voldoen aan de eisen van de zoekmachine. Zoekmachine marketing, SEO en linkbuilding is daardoor geen statisch verhaal maar een constant veranderende ontwikkeling waar de website eigenaar tijd, energie en aandacht aan moet besteden. De basis principes zullen echter altijd hetzelfde blijven. Een website moet de juiste content bieden, waarbij iedereen duidelijk kan zien waar de artikelen betrekking op heeft, terwijl de artikelen voldoende stemmen en doorverwijzingen moet krijgen. Alle andere zaken erom heen zijn aan verandering onderhevig en moeten dus periodiek worden bijgesteld.